maandag 7 december 2009

Fotoshoot: Behind the scenes

Sommige van jullie weten het misschien al maar naast de webshop verdien ik ook mijn inkomen door te werken als visagiste, vooral bij fotoshoots. Dat is een fascinerend maar soms ook f*cked up (excuse my language ;) ) wereldje. Maar ik zou het niet kunnen missen.

Hoe gaat dat nu in zijn werk?
Er komt iemand met een concept: fotograaf, model, visagiste, opdrachtgever,... Dit kan een opdracht zijn voor bvb een advertentie of een TFCD samenwerking. Bij het eerste wordt iedereen betaald door de opdrachtgever. TFCD staat voor Time For CD. Dat betekent dat iedereen in het team zijn tijd steekt in de shoot in ruil voor het gebruik van de foto's. Dat is vaak moeilijk en vermoeiend want niemand krijgt betaald en toch wil iedereen voor zichzelf interessant materiaal. Maar dat zijn ook de leukste shoots tot nu toe want je kan je creatief uitleven. Bij advertenties gaat het toch vaak om de huid prachtig maken en de ogen aanzetten. Ook dat is wel eens leuk.

Zodra afspraken gemaakt zijn spreken we af, tijdens deze maanden meestal in een studio. Iedereen komt aan het het concept wordt nog eens besproken. Kledij en styling wordt bekeken,... Dan gaan visagiste en model aan de slag in de make-up ruimte terwijl de fotograaf werkt aan de belichting die ook heel belangrijk is. Make-up en haar duren meestal ongeveer een uur tot anderhalf uur. Dit is vervelend voor de fotograaf die meestal met het eerste deel een pak sneller klaar is en voor de rest van het testen het model nodig heeft. Tijdens het shooten zelf blijf ik meestal ter plaatse en kijk ik van achter de fotograaf mee. Mijn oog is getraind op het kijken naar haartjes en kleding die mis zitten, glans op het voorhoofd,.. Indien nodig spring ik tussendoor nog in. Soms blijft het bij één look maar meestal herhaalt dit hele proces zich een aantal keer.

Na de shoot nog wat nababbelen en soms nog iets eten en drinken en weer naar huis. Voor het model en de visagiste is het werk dan bijna voorbij. Alles proper maken, aanvullen en weer opbergen en we zijn klaar. De fotograaf begint dan aan het selecteren en bewerken van de foto's. Meestal zijn de eerste foto's redelijk snel klaar, gelukkig maar want daar doen we het voor :)

Al bij al is het een fijne job waarbij je kennis maakt met veel mensen en op veel plaatsen komt waar iemand anders nooit binnen geraakt. Het zijn soms lange dagen in slecht verlichte en koude studio's maar toch doe ik het graag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten