zaterdag 2 januari 2010

Vervallen producten

Beste wensen voor 2010!

Begin januari heb ik altijd al het gevoel dat de lente eraan komt. Dat valt natuurlijk altijd tegen als ik buiten kom maar toch krijg ik dan zin om een lenteschoonmaak te beginnen. Dus ook in mijn make-up. Alles wat niet goed meer is wordt weggegooid. Nu is dat gelukkig meestal niet zoveel. Je leest regelmatig van die lijstjes: dat product 6 maande, dat product 12 maanden,... Persoonlijk hou ik mij daar niet zo aan behalve bij mascara. Daar komt wel iedere 6 maanden een nieuwe van omdat de kwaliteit daarna niet zo goed meer is maar ook omdat mijn ogen nogal snel ontstekenen de bacteriën van een te oude mascara helpen natuurlijk niet.

Maar hoe weet ik of de rest nog goed is? Er zijn een aantal tekenen en als ik er een of twee van zie gooi ik het product weg.
- Een vloeibaar product is gesplist met bvb een olielaag bovenop (behalve bij nagellak, die hou ik wel)
- Een product heeft een andere geur dan toen ik het kocht
- Een product wordt heel brokkelig of net zo droog dat het moeilijk te gebruiken wordt
- Een product is verkleurd, heeft spikkeltjes gekregen, stukjes in een vloeistof,...
- Het product brengt niet goed meer aan

Gebruik deze punten natuurlijk met gezond verstand. Ik zou niemand aanraden een 10 jaar oude foundation nog te gebruiken. Vloeibare en crème producten gaan minder lang mee dan poeders omdat bacteriën in poeder bijna niet overleven.

Hoe zorg je ervoor dat je producten langer goed blijven?
- Zit er niet met je vinger in maar gebruik een penseel of spatel
- Niet pompen met je mascara. Zo komt er niet meer product aan je borsteltje maar wel meer lucht in je mascara waardoor die sneller uitdroogt
- Bewaar je producten donker en droog dus niet op een rekje in de badkamer want daar wordt het ook te warm
- Sluit producten altijd goed af, zeker bij gelliner is dit belangrijk want dat kan uitdrogen.

Maar zoals eerder gezegd: gezond verstand is nog altijd de beste manier van beoordelen. Ieder jaar gooi ik misschien maar maximum 3 producten weg die niet meer goed zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten